חוק הגמ"חים – החוק להסדרת מתן שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית על ידי מוסדות לגמילות חסדים, תשע"ט-2019 ;
( חוק הגמ"חים אושר בתאריך 2.1.19 ).
החל מתאריך 13.7.22 החוק מחיל פיקוח על הגמ"חים ע"י רשות שוק ההון, החוק מחייב קבלת רישיון לפעילות של יחיד, עמותה או חל"צ העוסקים במתן שרותי פקדון ואשראי במקביל ללא ריבית, כמפורט להלן:
- תושבות/ אזרחות ישראלית למבקש רישיון שהוא יחיד או לאחד מנושאי המשרה למבקש תאגיד.
- עבר כלכלי ומשפטי נקי בהתאם למפורט בחוק.
- חובת קבלת היתר מהמפקח על הגמ"חים למי שמחזיק 15% ומעלה מאמצעי השליטה בגמ"ח. (בנוסף לחיוב קבלת רישיון לגמ"ח)
- הון עצמי מזערי של 5% מצבר הפיקדונות, ואם צבר האשראי גבוה מפי שניים מצבר הפיקדונות יש להחזיק בהון עצמי מזערי של הממוצע של צבר הפיקדונות והאשראי.
הון עצמי ליחיד הינו מזומן לא משועבד ולתאגיד בהתאם להון בדוחות הכספיים.
(במידה והעמותה מתעתדת למתן הלוואות בהיקף שעולה על מיליון ₪ יש להעמיד ערבון בסך 5% מצבר הפיקדונות שבידי העמותה)
- על הגמ"חים יחולו חובת הגשת דוחות כספיים ודוחות אחרים בהתאם לדרישת המפקח על הגמ"חים.
- תנאים מגבילים וחובת דיווח על נושאי משרה בגמ"ח. (המפקח על הגמ"חים יכול להתנגד למינויים).
- גמ"ח תאגיד לא יוכל לעסוק בפעילות נוספת על הגמ"ח במסגרת התאגיד, אלא בתנאים מאוד מצומצמים.
- העמותה ו/או המוסד רשומים בהתאם להוראות חוק העמותות, תש”ם- 1980.
- לעמותה ונושאי המשרה בה לא קיימים הליכים בהוצאה לפועל או כינוס נכסים.
- העמותה משלמת את המיסים המוטלים עליה בהתאם לחוק.
- בחוק יש עוד תנאים והוראות רבות , לרבות בגין:
- סמכויות המפקח למתן ושלילת היתרים ורישיונות.
- חובות בעלי תפקידים ונושאי משרה בגמ"ח.
- שמירה על עניני לקוחות הכולל אישור הטעיה.
- אישור השפעה בלתי הוגנת.
- הגבלות לעניין קטינים ועריכת חוזה בכתב.
- אכיפת ביצוע החוק כולל עיצומים כספיים עונשין ועוד.
המסמכים הנדרשים להגשת בקשה לרישיון:
רשות שוק ההון פרסמה נוהל להגשת הבקשה לרישיון פיקדון ואשראי, בנוהל מפורטים המסמכים המצורפים את חלקן יש לאמת מול עורך דין ואת חלקן יש לנסח ולהכין.
שלב הכנת המסמכים הוא קריטי לקבלת הרישיון, רשות שוק ההון מקפידה על קבלת מלוא המסמכים כאשר הם מפורטים בהתאם לדרישתם.
רשימת חלק מהמסכים הנדרשים :
- פרטי מבקש רישיון
- קורות חיים של בעלי השליטה בעמותה.
- יתרת נכסים של העמותה
- דוחות שנתיים של העמותה
- מסמך מפורט של מדיניות שמירת מסמכים של העמותה.
- מסמך מפורט של המבנה ארגוני של העמותה
- מסמך מפורט של התמודדות עם מעילות והונאות של העמותה.
- מסמך מפורט של מדיניות אשראי של העמותה.
- מסמך מפורט של מדיניות פיקדונות של העמותה.
- מסמך מפורט של סקירת פעילות של העמותה
- מסמך מפורט של רישום ותיעוד פעילות לקוחות של העמותה.
- מסמך מפורט של הרציפות העסקית של העמותה.
- מסמך מפורט של המיקור חוץ של העמותה.
- מסמך מפורט של הטיפול בלקוחות של העמותה.
- מסמך מפורט של מדיניות ניהול הסיכונים של העמותה.
- מסמך מפורט של ניהול הסיכונים למניעת הלבנת הון ומימון טרור של העמותה.
- מסמך מפורט של ניהול סיכוני הסייבר של העמותה.
- מסמך מפורט של ההיערכות הטכנולוגית של העמותה.
- מסמכים נוספים בהתאם לניסיון בהליך זה.
הליך בחינת הבקשה:
בקשה לרישיון בעיסוק גמ”ח נבחנת על ידי בחינת כלל בעלי השליטה, לרבות עמידת כל אחד מהם בתנאי הרישיון (עבר פלילי נקי, יציבות כלכלית וכו’) וכן מסמכי העמותה והתוכניות שהוגשו במסגרת הבקשה.
לסיכום, תהליך הוצאת רישיון גמ"ח הינו הליך בירוקרטי מול רשות שוק ההון, משרדנו מלווה עמותות שמבקשות להוציא רישיון גמ"ח, חשוב לדעת ולהכיר את ההליכים השונים על מנת לעמוד בהצלחה בהוצאת הרישיון.
נוסף לזה, משרדנו מלווה גמח"ים בפתיחת חשבון בנק ומלווה את הפעילות השוטפת.