פרסום תביעה ייצוגית

תביעות ייצוגיות הפכו לכלי רב עוצמה לבקשת צדק ופיצוי בשם קבוצת אנשים שסבלו מנזק או נזקים דומים. שלב אחד מכריע בתהליך פתיחת תביעה ייצוגית הוא פרסום מודעת תובענה ייצוגית בעיתון.

פרסום תביעה ייצוגית על ידי מודעה בעיתון על קיומה של תביעה ייצוגית הוא שלב חובה המעוגן בחוק תובענות ייצוגיות. החוק מחייב את התובע הייצוגי לפרסם מודעה על הגשת התובענה בשני עיתונים יומיים לפחות בעלי תפוצה רחבה.

מטרת פרסום המודעה היא ליידע את הציבור, ובפרט את כלל חברי הקבוצה שאותה מבקש התובע הייצוגי לייצג, על קיום ההליך המשפטי. הפרסום נועד לאפשר לנפגעים פוטנציאליים נוספים השייכים לקבוצה לממש את זכותם ולהצטרף לתובענה.

קיימות הנחיות מפורטות בחוק לגבי תוכן המודעה, גופן, גודל אות מינימלי ומיקום בולט שימשוך תשומת לב הקוראים.

לפרסום מודעה על תביעה ייצוגית בעיתון ישנה חשיבות רבה – היא מבטיחה מימוש זכותם של כלל חברי הקבוצה להיות מודעים לקיום ההליך ולאפשרות להצטרף אליו. זוהי זכות יסוד המעוגנת בחוק.

פרסום נאות מאפשר לכל נפגע פוטנציאלי לממש את זכות הגישה לערכאות ולתבוע פיצוי הולם על העוול שנגרם לו. זהו תנאי הכרחי לניהול הליך הוגן ושוויוני של תביעה ייצוגית.

מה זו תביעה ייצוגית ?

תביעה ייצוגית היא הליך משפטי ייחודי שבו תובע יחיד או קבוצת תובעים מייצגים קבוצה גדולה של אנשים שכולם נפגעו כתוצאה מאותה עילת תביעה.

התובע/ים הייצוגי/ים פועל/ים בשם כל חברי הקבוצה ומייצג/ים את האינטרסים שלהם בהליך המשפטי. פסק הדין שיינתן בתביעה מחייב את כל חברי הקבוצה.

מטרת התביעה הייצוגית היא לאפשר מימוש הלכה למעשה של זכות התביעה גם עבור נפגעים שלא היו יכולים להרשות לעצמם לנהל משפט באופן עצמאי, בשל עלויות התביעה הגבוהות.

היכן מפרסמים מודעות בנושא תביעה ייצוגית

תביעות ייצוגיות לרוב מתפרסמות בעיתונים יומיים מובילים בעלי תפוצה רחבה כדי להגיע לקהל הרחב ביותר.

בנוסף מתפרסמות תביעות בעיתונות מקומית רלוונטית לנושא התביעה או לקבוצה הספציפית המיוצגת, למשל עיתון של היישוב או האזור שבו מתגוררת קבוצת הנפגעים.

כמו כן נעשה שימוש בערוצי תקשורת מקוונים כמו אתרי חדשות ורשתות חברתיות לצורך הרחבת החשיפה, בפרט לקהלים צעירים יותר.

בתי המשפט לעיתים מורים על פרסום במספר ערוצים במקביל כדי להבטיח הגעה למספר מקסימלי של נפגעים פוטנציאליים ולאפשר להם לממש את זכות הצטרפותם.

מי יכול לפרסם תביעה ייצוגית

האחראי על פרסום דבר הגשת התביעה הייצוגית בעיתון הוא התובע הייצוגי או עורך הדין שמייצג אותו ואת הקבוצה. החובה לפרסם את דבר הגשת התובענה באופן פומבי בעיתון חלה על התובע הייצוגי על פי סעיף 25 לחוק תובענות ייצוגיות.

התובע הייצוגי או בא כוחו הם האחראים היחידים לפרסום, מכיוון שהם אלו שמונו על ידי בית המשפט לשמש כנציגים ומייצגים של כלל חברי הקבוצה בהליך התובענה הייצוגית.

הפרסום בעיתון נועד להביא לידיעת כל הנפגעים הפוטנציאליים שעשויים להימנות על הקבוצה אותה מבקש התובע לייצג את דבר קיום ההליך המשפטי, ולאפשר להם לממש את זכותם ולהודיע על הצטרפותם לתובענה אם יחפצו בכך. לפיכך, הפרסום הוא באחריותו הבלעדית של התובע או בא כוחו, לטובת מימוש זכויותיהם של חברי הקבוצה אותה הוא מייצג.

כיצד מתבצע הליך פרסום מודעת תביעה ייצוגית

הליך פרסום מודעה בעיתון על הגשת תביעה ייצוגית כולל מספר שלבים:

הכנת נוסח המודעה – התובע הייצוגי או עורך הדין שלו מנסחים את המודעה, תוך הקפדה על הנחיות החוק לגבי תוכן המודעה, גודל אותיות מינימלי ועוד.

בחירת העיתון המתאים – בחירת העיתון נעשית בהתאם לקהל היעד הרלוונטי לקבוצה המיוצגת בתביעה.

תיאום עם מחלקת המודעות – תיאום גודל המודעה, מיקומה, תדירות פרסומה ועלויות.

הגשת המודעה לפרסום – העברת נוסח סופי ואישור לפרסום.

פרסום המודעה – העיתון מפרסם את המודעה במועדים ובתדירות שתואמו.

בקרה על הפרסום – בדיקה שהמודעה פורסמה כתואם ועמדה בדרישות החוק.

תשלום עבור הפרסום – על פי מחירון העיתון והסכמות מוקדמות.

תהליך זה נועד להבטיח כי פרסום המודעה יעמוד בהוראות החוק וימלא את מטרתו ביידוע הציבור על התביעה הייצוגית.

דוגמאות לתביעה ייצוגית

  • תביעה ייצוגית נגד בנק שגבה עמלות מוגזמות מלקוחותיו בעת ביצוע פעולות באתר האינטרנט של הבנק או באפליקציה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת תקשורת סלולרית על כך שגבתה תשלום יתר ממנוייה בגין שירותים שונים ללא הסכמתם.
  • תביעה ייצוגית נגד יצרנית מזון ששווקה מזון מזיק או מזוהם.
  • תביעה ייצוגית נגד עירייה שלא טיפלה כראוי במפגעי זיהום אוויר ורעש ופגעה בתושבים.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח שגבתה פרמיות מוגזמות ממבוטחיה.
  • תביעה ייצוגית נגד חנות אינטרנטית שמכרה מוצרים פגומים או לא מתאימים לפרטים שפורסמו.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה שביטלה טיסות של נוסעים באופן שרירותי.
עורכי דין מומלצים

עורכי דין מומלצים

החשיבות והיתרונות של המלצות בעולם המשפט כאשר לקוחות מחפשים עורכי דין מומלצים, הם לא רק מחפשים ייעוץ משפטי מקצועי – הם מחפשים חוויה שלמה המבוססת

קרא עוד »

נקודה למחשבה...

טכנולוג מזון

רישיון יצרן מזון בישראל

תעשיית המזון בישראל תעשיית המזון מהווה את אחת התעשיות הגדולות והחיוניות ביותר בכלכלה העולמית. התעשייה מורכבת משלל תחומים החל מייצור חקלאי ועד לשיווק מזון מעובד.

פרסום מודעה משפטית

חשיפה מקצועית למודעות משפטיות

פרסום מודעה משפטית בעיתון מהווה חלק מהתהליכים הרגולטוריים והחוקיים שעל עסקים ואנשים פרטיים לבצע במסגרת מגוון פעולות משפטיות. עיתון זה, המוביל בתחום הכלכלה והעסקים בישראל,

חיים כפולים בחליפה ובמדים

חיים כפולים בחליפה ובמדים

מאור אסולין, בן 43 מבת חפר, איש משפחה ואב לשני ילדים, הוא עורך דין מקצועי ובעלים של משרד עורכי דין בשם אסולין־אריה ושות' שנוסד בשנת

עמית צוק, מייסדת הפורטל