הודעה של המעביד על משרה פנויה והזמנת מועמדים לאייש אותה. מכרזים הם משני סוגים:
מכרז פנימי (internal concourse): מכרז שיכולים לענות לו רק עובדים המועסקים כבר באותו מקום עבודה. מכרז פנימי מאפשר לעובד להתקדם לתפקיד בכיר יותר או לעבור לתפקיד אטרקטיבי יותר.
מכרז חיצוני (external concourse): מכרז הפונה לציבור הרחב, באמצעות מודעת "דרושים". במגזר הציבורי יוצא המעסיק במכרז חיצוני רק לאחר שמכרז פנימי לא העלה מועמד מתאים.
למשרה שחוק שירות המדינה (מינויים) חל עליה, ניתן למנות עובד רק באמצעות מכרז. הליך זה מבטיח שוויון הזדמנויות למתחרים על המשרה, כך שהמינוי יבוצע על-פי כישוריו של המועמד ולא על-פי קשריו.
מכרז תפור מראש הוא מכרז שהכישורים הנדרשים בו אינם הכישורים המקובלים למשרה המוצעת, אלא כישורים שהותאמו לכך שמועמד מסוים, שנקבע קודם פרסום המכרז, יזכה בו.
מכרז מסוג זה כולל פנייה לציבור באמצעות כלי התקשורת ובאינטרנט.
מהי מודעת מכרז?
גוף המעוניין לקבל הצעות מחיר מקבלני ביצוע, מספקים או מנותני שירות – פרטיים או חברות – מפרסם מודעה המכילה פנייה ציבורית הפתוחה לכל. שרות זה מוכר בשם פרסום מודעת מכרז. במודעה מתוארת תכלית ההצעה: אספקת מוצרים או חומרי גלם, ביצוע עבודות מסוגים שונים, החל מעבודות בנייה וסלילה ועד עבודות משרדיות (לדוגמא: עיריות שונות פותחות מכרזים לאומנים מקומיים להדרכת חוגי אמנות מטעם העירייה), וכן הצעת שטחים למכירה, לשכירה או לחכירה וכו'. המכרז מזמין את הציבור לפנות למפרסם המודעה, והזוכה במכרז יהיה זה שהצעתו תהיה המתאימה ביותר לציפיות המפרסם, בין אם מבחינה תקציבית ובין אם מבחינת איכות השירות או המוצר המבוקש.
איזה מידע כוללת מודעת מכרז?
מודעת המכרז המתפרסמת בכלי התקשורת כוללת את הפרטים הבאים:
- תיאור נושא המכרז
- תקופת ההתקשרות
- תנאים מוקדמים להשתתפות במכרז (אם קיימים)
- המקום והמועד שבהם ניתן לקבל פרטים נוספים ואת מסמכי המכרז
- תשלום בעד מסמכי המכרז (אם נדרש)
המועד האחרון להגשת ההצעות והמקום להגשתן
על המודעה לכלול את המידע המינימלי הדרוש למשתתף לדעת האם הוא עומד בתנאים להשתתפות. המודעה תופיע לפחות בשני עיתונים בתפוצה ארצית יומית, ולפחות באחד בשפה העברית. על מנת לחסוך זמן רב על מעבר כל עיתון ולמזער את הסיכוי לפספס מכרז, תוכלו למצוא ריכוז של מכרזים מכל התחומים והמפרסמים באתר מכרזים ממשלתיים.
במקרים רבים הועדה תיצור קשר עם חברות איתן הייתה בהתקשרות בעבר.
במודעה יופיע המועד האחרון להגשת הצעת המכרז והמקום בו יש להגיש את ההצעה.
לבסוף, במודעה יצוין כיצד ניתן לרכוש או/ו לקבל את מסמכי המכרז.
מכרזים מפורסמים ע"י גורמים רבים, חלקם לא נוגעים ישירות בתחום בו אתם עוסקים וכתוצאה ניתן לפספס בקלות מכרזים מאוד אטרקטיביים. תמיד מומלץ לבחון יותר מדי מודעות מאשר מעט מדי.
מעוניינים בפרסום מודעת מכרזים בעיתון?
מה חשוב לדעת?
פרסום מודעות מכרז בעיתון דורש תכנון ודיוק, תוך התייחסות לפרטים הקטנים. בין אם מדובר בפרסום בהצעה לאספקת שירות, מכרז על מכירת טובין, נכס נדל"ן או רכב, יש צורך להקפיד על כל הפרטים ולבחור במפרסם מקצועי בלבד על מנת להביא לחשיפה יעילה של המודעה ולהעברת המסר בצורה הטובה ביותר.
יעילות ואפקטיביות בפרסום מכרזים
ענף המכרזים הוא תחום מורכב המצריך ידע מקצועי ודיוק, אך הדבר החשוב ביותר כשמדובר על מודעות מכרזים הוא התזמון והמענה המהיר. מכרזים מתפרסמים בכל תחומי העסקים ובענפים שונים במשק על ידי גופים קטנים וגדולים – למידע עבור הציבור ולהודעות. כדי לפרסם מודעת מכרזים שתענה על הדרישות, תהיה מדויקת בפרטים המופיעים בה ותתפרסם במועד הרצוי, יש צורך במחלקה ייעודית ומקצועית המתמחה בתחום זה.
הזדמנויות עסקיות ומידע לציבור
ישנן הודעות לציבור בתחומי המשפט אשר מתפרסמות באופן קבוע, כמו גם מכרזים הנדרשים להתפרסם על פי חוק – לצורך השמירה על מנהל תקין וטוהר המידות. כך לדוגמא – ממשלת ישראל, תאגידים, גופים ציבוריים ופרטיים מנהלים פעילות עסקית, פרויקטים, אספקת שירותים שונים וחיפוש עובדים ומפרסמים מכרזים לשם כך.
גופים גדולים כמו משרד הביטחון, עיריות, קופות חולים ועוד, נדרשים לפרסם מכרזים לשירותים שונים שהם צורכים – באופן פומבי. ישנו מידע המתפרסם, המיועד להפיץ הודעות לציבור על אסיפות כלליות של חברות ציבוריות, שינויים שונים, לוחות, מכירות של נדל"ן או רכב.
פרסום מודעת מכרזים מאפשר לציבור לקבל מידע, להציע הצעות ולהתמודד באופן הוגן ושווה על משרות, על שירותים שונים ולהיחשף להזדמנויות עסקיות. באופן זה ניתנת לכל אדם העומד בקריטריונים הזדמנות לקבל עבודה, להציע את שירותיו המקצועיים ולזכות במכרז.
חלק מאותם פרסומים כוללים מודעות משפטיות הנוגעות לנכסים שונים, מכרזים משפטיים, מודעות על הסדרי פשרה, תביעות ייצוגיות, פירוק חברות, כינוס נכסים ועוד. השלב הראשון הדרוש כדי להשתתף במכרז הוא לקבל את המידע עליו, את הפרטים הרלוונטיים ובזמן, כך שניתן יהיה להגיש הצעות.