זכויות יוצרים על מתכונים של מזון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב print

כיצד ניתן להגן על מתכונים של מזון

זכויות יוצרים מעניקות הגנה ליוצר של יצירה מקורית מפני שימוש בלתי מורשה באותה יצירה על ידי צדדים שלישיים. המונופול הניתן ליוצר הינו על דרך הביטוי המקורית ולא על רעיון עצמו. יצירות ספרותיות כגון סיפורים ושירים מוגנים בחוק זכות יוצרים. בעידן שבו יש אלפי אתרים ופרופילים ברשתות החברתיות שעיקרם בתחום הבישול והאפייה עולה השאלה האם גם מתכונים נכללים תחת הגנת זכויות יוצרים? במילים אחרות, האם פרסום מתכון מקורי באינטרנט מקנה מונופול לבעליו מפני שימוש במתכון על ידי צדדים שלישיים? תחילה, כדאי להבהיר כי דיני זכויות היוצרים אינם חלים על רעיונות, עובדות, או שיטות פעולה. מתכון במהותו לרוב מתבסס על מצרכים גולמיים שכבר קיימים וידועים ומספק רק הוראות לאופן השימוש בהם ומשכך תוכן המתכון עצמו אינו בגדר יצירה מקורית ואיננו זכאי להגנה תחת חוק זכויות יוצרים.

שיטות לקבלת הגנה על זכויות יוצרים

למרות זאת, קיימות שיטות ודרכים באמצעותם נוכל לקבל הגנה של זכות יוצרים וההגנה תינתן על ביטויים יצירתיים ומקוריים של המתכון, לדוגמא ניסוח המתכון בצורה מקורית וייחודית כגון בצורת סיפור או תיאורים החורגים מתיאורים פונקציונאליים מוכרים, יכול בהחלט לקבל הגנה של זכות יוצרים ולמנוע שימוש באותם תיאורים על ידי אחרים. דוגמא נוספת היא לקט של מתכונים המוגן בכללותו כזכות יוצרים, כך לדוגמא ספר מתכונים או קובץ הכולל מתכונים רבים מוגן בכללותו תחת דיני זכות היוצרים. גם החזות ודרך הצעת המתכון ייחשבו כיצירה ויהיו מוגנים, תחת כך, ניתן למנוע מאחרים שימוש בתמונות מקוריות ויצירתיות של הכנת המזון או של המנה הסופית וסרטון המתאר את הכנת המזון. לפי חוק זכות יוצרים, ניתן לקבל פיצוי של עד 100,000 ₪ ללא הוכחת נזק לכל הפרה.

הפיכת מתכון לאוכל לסוד מסחרי

במידה והמתכון איננו חשוף לציבור, כגון מתכון של שף במסעדה, רצוי מאוד להגן על המתכון כסוד מסחרי. על מנת שמתכון ייחשב לסוד מסחרי עליו לעמוד בתנאים הקבועים בחוק לקיומו של סוד מסחרי, קרי שיהיה מדובר במתכון שלא פורסם ברבים, שאינו ניתן לגילוי בנקל על ידי אחרים, ושבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמירה על סודיותו. לצורך כך, ניתן לשמור את המתכון בכספת, לשמור את המתכון בקובץ הכולל הגבלת גישה וסיסמה וכן להחתים את העובדים על סודיות כדי שלא יחשפו את המתכון לצדדים שלישיים לרבות למעסיקים העתידיים שלהם.

לסיכום, ניתן להגן על המתכון כסוד מסחרי אך אם המתכון חשוף לציבור, חשוב לדעת כי הביטויים השונים שלו והדרך שבה הוא מוצג לצרכנים מוגנים בזכויות יוצרים ואסורים להעתקה על ידי צדדים שלישיים. לעיתים, אופן הצגת המתכון לא פחות חשוב מהמתכון עצמו.

ליאת פרל

עו"ד ליאת גלילי פרל

פרל עורכי דין

מסחרי, קניין רוחני ומקרקעין

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת ו/או האתר אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן